سوره‏ی فرقان[25]


 


این سوره هفتاد و هفت آیه دارد و در مکّه
نازل شده است.در آیه‏ی اوّل این سوره، از قرآن، به فُرقان تعبیر شده است که به
معنای‏ جداکننده‏ی حقّ از باطل می‏باشد. لذا این سوره، «فُرقان» نام گرفته است
.


غرض این سوره بیان این حقیقت است که دعوت
رسول خدا (ص)دعوتی است حق، و ناشی از رسالتی از جانب خدای تعالی، و کتابی نازل شده
از ناحیه او، و نیز در این سوره چند نوبت پشت سر هم ایرادهایی که کفار بر نبوت آن
جناب از ناحیه خدا، و بر نازل بودن کتابش از جانب خدا کرده‏اند، دفع شده، و در این
دفع عنایتی بالغ به کار رفته.


و چون بیان این
غرض مستلزم احتجاج بر مساله توحید و نفی شریک، و بیان پاره‏ای از اوصاف قیامت، و
صفات پسندیده‏ای از مؤمنین بود، لذا به این مسائل نیز پرداخته، ولی همه این بیانات
را با لحن انذار و تخویف ایفاء نمود، نه تبشیر و تشویق.


این سوره در
حقیقت از سه بخش تشکیل می شود:


بخش اول که آغاز این سوره را تشکیل می
دهد منطق مشرکان را شدیدا در هم می کوبد، و بهانه جوئیهای آنها را مطرح کرده و
پاسخ می گوید، و آنها را از عذاب خدا و حساب قیامت و مجازاتهای دردناک دوزخ بیم می
دهد، و به دنبال آن قسمتهائی از سرگذشت اقوام پیشین را که بر اثر مخالفت با دعوت
پیامبران گرفتار سختترین بلاها و کیفرها شدند، به عنوان درس عبرت ، برای این
مشرکان لجوج و حق ستیز بازگو می کند.


در بخش دوم برای تکمیل این بحث قسمتی از
دلائل توحید و نشانه های عظمت خدا را در جهان آفرینش ، از روشنائی آفتاب گرفته ،
تا ظلمت و تاریکی شب ، و وزش بادها، و نزول باران ، و زنده شدن زمینه ای مرده ، و
آفرینش آسمانها و زمینها در شش دوران و آفرینش ‍ خورشید و ماه و سیر منظم آنها در
بروج آسمانیو مانند آن سخن می گوید.


در حقیقت بخش اول مفهوم ((لا اله )) را
مشخص می کند و بخش ‍ دوم ((الا الله )) را.


بخش سوم فشرده بسیار جامع و جالبی از
صفات مؤ منان راستین (عباد الرحمان ) و بندگان خالص خدا است که در مقایسه با کفار
متعصب و بهانه گیر و آلوده ای که در بخش اول مطرح بودند، موضع هر دو گروه کاملا
مشخص می شود و چنانکه خواهیم دید این صفات مجموعه ای است از اعتقادات ، عمل صالح ،
مبارزه با شهوات ، داشتن آگاهی کافی ، و تعهد و احساس مسئولیت اجتماعی .